توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان
ساعت ٧:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٤/٢٤  کلمات کلیدی: تغذیه ، سحر ، افطار ، ماه رمضان

ای کسانی که ایمان آورده اید روزه داشتن بر شما واجب شد ، همانگونه که بر پیشینیان شما واجب گردید تا پرهیزگار شوند.

 

v    افطار را با فاصله 45-30 دقیقه ای با شام و با مواد سریع الهضم مانند شیر خرما و شیر برنج میل نمایید .

v    نان های سبوس دار را جایگزین نان های سفید و یا قند های ساده نمایید.

v    از غلات جوانه زده و پرک شده و سبزیجات در تهیه غذاها استفاده نمایید.

v    سعی کنیداز سبزیجات خام و پخته در سحر و افطار و بین افطار و شام استفاده نمایید.

v    از نوشیدن چای پر رنگ و قهوه در سحر اجتناب نمایید.

v    نوشیدنی هایی مثل یک لیوان شیر داغ به همراه سه قاشق بادام پوست کنده و خرد شده ترکیب مناسبی از پروتئین های مورد نیاز شما را به هنگام سحر تامین می نماید.

v    مصرف سالاد های پخته و خام به همراه روغن زیتون و آبلیموی تازه برای سحر مناسب است.

v    ازمصرف نوشیدنی های کولا و گازدار و مصرف غذاهای شور و پر نمک و غذا های کنسرو شده بویژه در هنگام سحر پرهیز نمایید.

v    برای پیشگیری از تشنگی از مصرف غذاهای گوشتی و پر پروتئین به هنگام سحر پرهیز نمایید.

v    در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی آب بنوشید و هرگز افطار خود را با مصرف مقدار زیاد آب باز ننمایید.

v    در هنگام سحر از میوه جات ،مغز های گیاهی ، پنیر ،سبزی ،گردو ،نان ، گوجه فرنگی ، خیار و میزان مناسب چای و یا آب ولرم استفاده نمایید.

v    مصرف میوه را در وعده سحر به جهت کاهش احساس تشنگی در طول روز را فراموش نکنید.

v    شما می توانید با مصرف کمی آب میوه طبیعی یا سالاد به هنگام سحر قطعا اشتها برای صرف غذا را بدست آورید.

v    مصرف کمی سبزی خوردن در هنگام افطار و مصرف انواع سبزیجات به هنگام شام و چند عدد میوه بعد از شام ، بعلاوه استفاده از یک میوه و کمی سالاد در سحر سبب خواهد شد که شما در طول روز دیر تر احساس گرسنگی و تشنگی داشته باشید.

v    انواع سبزیجاتی که می توانند به عنوان یک منبع ذخیره آب در طول روزتلقی می شوند ، عبارتند از : کلم بروکلی ، کدو ،نخود فرنگی ، لوبیا سبز ، گوجه فرنگی ، هویج ، کلم فندوقی ، فلفل دلمه ای اسفناج ،تره فرنگی ، جعفری ، گشنیز ، کرفس و بامیه .

v    از مصرف غذا های سرخ شده و پرچرب در طول دوران روزه داری  پرهیز نمایید.

v    در صورت بروز یبوست ، شما می توانید علاوه بر پیاده روی و تحرک لازم از میوه ها، سبزی ها ، مایعات کافی ، خیسانده آلو بخارا ، انجیر ، برگه هلو ، زردالو، قیسی و ... استفاده نمایید.

v    از پرخوری ویا مصرف مواد سنگین و نفاخ دوری نمایید.

v    سبزی هایی را که بطور خام مصرف می نمایید ، بدقت شسته و ضد عفونی کنید .

v    بیماران کلیوی ( سنگ ساز)  حتی المقدور از در طول روزه داری از انجام فعالیت های سنگین پرهیز نموده و درطول شب مایعات فراوان بنوشند.

v    کم کردن حجم غذای دریافتی و مصرف غذای سبک و آب فراوان در هنگام سحر و پرهیز از غذاهای حاوی املاح سنگ ساز ( مثل نوشابه های گاز دار و غذاهای با منشاء حیوانی و کاکائو ، چای پر رنگ ، آجیل ، اسفناج ، کلم ، ریواس ، گوجه فرنگی ، کدو نمایند.

 

واحد بهبود تغذیه